A cocktail napkin is at the heart of $1M lawsuit against ADN

A copy of the napkin signed by Rogoff, courtesy of Tony Hopfinger.
A photo of the napkin signed by Rogoff, which Hopfinger says actually came from a coffee table in a legal office. Photo courtesy of Tony Hopfinger.

The owner of the state’s largest newspaper is facing a lawsuit from a former top editor and business partner. Tony Hopfinger, who headed the Alaska Dispatch News until last year, alleges publisher Alice Rogoff has failed to pay him what he’s owed. The lawsuit hinges on differing interpretations of a million-dollar contract signed on a cocktail napkin.

Download Audio

Hopfinger is suing over two distinct but related issues.

“The big issue here is she still owes $900,000 and she didn’t make the payment, so she breached the contract,” Hopfinger said by phone Friday from his father’s house in Chicago.

“There’s a dispute over severance and my employment contract, but that’s completely separate.”

That “contract” is scribbled on a bar napkin — although Hopfinger says it actually came from a coffee table in a lawyer’s office.

In blue pen, Rogoff wrote, “I agree to pay Tony $100K at end of each calendar year (beginning ’14) for ten years.” The napkin is dated April 18, 2014.

At the time, Hopfinger and Rogoff were partners in a start-up news site, the Alaska Dispatch, which was preparing to buy the Anchorage Daily News for $34 million from the McClatchy Company. That merger created the media company Alaska Dispatch News.

According to the complaint filed Wednesday in Anchorage, Hopfinger began having doubts about the acquisition shortly after he and Rogoff first entered talks with McClatchy in September 2013. Hopfinger worried about the “dying print industry” and had reservations about Rogoff’s plan to pursue new investors — including some he thought could bring conflicts of interest, like Anchorage developer John Rubini or McKinley Capital Management founder Robert Gillam. The two men have traded spots as the wealthiest residents in the state.

“I don’t know if she had serious discussions with these individuals, but it made me uncomfortable to co-own with those folks,” Hopfinger said.

He asked to be bought out of his small ownership interest, and Rogoff verbally agreed, according to the complaint. But as weeks went on, no document spelling out the million dollar deal ever materialized — until the napkin.

What that million dollars actually bought is what’s under dispute. Hopfinger says it’s what he was owed for his share of the company. Rogoff’s lawyer says it was essentially a bonus, on top of his salary as editor of the new ADN.

Hopfinger had a separate employment contract. It detailed his $190,000-a-year salary, duties, and conditions of release for a term of five years.

According to the complaint, he was paid the first $100,000 installment from the napkin agreement on January 1, 2015. But less than a year later, Rogoff’s lawyer told him there wouldn’t be any more payments coming.

That led to an argument in a parking lot last December.

“I asked her about it, she didn’t want to talk about it,” Hopfinger said. “I was upset. It was difficult to keep working for someone when there was a $900,000 dispute between us and she wouldn’t address it.”

The two sides don’t agree when exactly Hopfinger and ADN parted ways. It’s nebulous how much he was actually involved in the paper at that point: months earlier he’d relocated to Chicago to take care of his brother and terminally ill mother. By the time of the December argument, he had remarried and appeared to have moved his life out of Alaska.

Rogoff and ADN Editor David Hulen directed an interview request to Anchorage attorney David Gross, who refused to speak on record. But he told an ADN reporter, “When you scream at your boss and use expletives and then leave the state, I think any normal person is going to understand that means quitting your job.”

In an emailed statement, Gross described the napkin agreement as more of a loyalty payment than a buyout. He wrote that Rogoff intended the payments as essentially bonuses to “ensure that Hopfinger was truly committed to the paper.”

“Hopfinger did not live up to his promises and has remarried and permanently relocated to Chicago with no apparent plans to return or to provide support to the Alaska Dispatch News,” the statement continues, arguing that because Hopfinger broke his employment contract, it nullified his loyalty to the business.

Even if the court does see a buyout instead of a bonus, it’s not clear what company Hopfinger was actually selling a share of. He’s listed in business records as a five percent owner in a limited liability company called Alaska Dispatch Publishing. But he has zero shares in a separate LLC called AK Publishing, a company owned entirely by Rogoff, and set up “unbeknownst to Hopfinger” (according to the complaint) six weeks before the merger.

That means, if the court decides to follow the letter of the business license over the spirit of the cocktail napkin, Hopfinger may be entitled to five percent of a company that no longer holds any assets.

Zachariah Hughes reports on city & state politics, arts & culture, drugs, and military affairs in Anchorage and South Central Alaska.

@ZachHughesAK About Zachariah

Previous articleAlaska News Nightly: Friday, June 17, 2016
Next articleSome must leave home to get help